Tersten Perspektif / Pavel Florenski
By my on Eyl 4, 2013 in Görmek, Göz, Perspektif, Resim Sanatı, Sanat, Soyut Sanat (Kaynak)
“… Perspektif, taraftarlarınca iddia edildiği üzere, gerçekten şeylerin doğasını mı ifade ediyor, ve bu yüzden her yerde ve her zaman sanatsal doğruluğun kesin bir önkoşulu olarak mı görülmesi gerekiyor? Yoksa yalnızca bir şema özelliği mi taşıyor, hatta kapsamlı bir dünya tasarımını karşılamayan bir çok olası şemadan, belirli bir dünya görüşüne ve tanınlanmış bir algılama biçimine bağlı olarak ortaya çıkan pek çok dünya yorumundan biri mi sadece? […]
Beş yüzyıllık bir tarih boyunca başarısızlığa uğramış bu deneyimin ardından şunu itiraf etmekten başka çaremiz yokmuş gibi görünüyor: Dünyanın perspektifle oluşturulmuş imgesi bir algı durumu değil, olabildiğince güçlü ve fazlasıyla souyt düşüncelerin taleplerinin bir sonucudur […]
Geometrik soyutlama biçiminde de olsa, bir harita yeryüzünün gerçek biçiminin yerine bir başkasını koymaz, aksine yalnızca onun belli özelliklerine işaret etmeye yarar. Temsil, biz bu temsil yoluyla ve onun aracılığıyla ilkörnğe tinsel olarak yöneldiğimizde bir resim olarak görülebilir. Ve bizi kendi sınırlarının ardına taşıyamadığında, aksine sözgelimi sadece gerçekliğin benzerleriyle uğraştırdığında ve sahte bir gerçekliğe takılıp kalındığında bir resim olamaktan çıkar. Temsil edilen ve temsil eden arasındaki eşleşme hangi ilkelerden yararlanılarak yapılmış olursa olsun, bir temsil, zorunlu olarak sadece işaret ederek gösterebilir ya da ima ederek anlatabilir. […]
… Buna şu şekilde karşı çıkılabilir: “Ama bir evin üç yanını eş zamanlı olarak görmek mümkün değil ki!” Eğer bu haykırış doğru olsaydı, o zaman üzerinde düşünmek gerekirdi. Zaten bir evin sadece üç değil, iki duvarını, hatta tek bir duvarını bile eş zamanlı görmek mümkün değildir. Eş zamanlı olarak gördüğümüz hiçbir şey yoktur, aksine eşzamanlı değil, art arda görürüz ve dört ya da üç duvarlı bir ev görüntüsünü hemen bunun ardından elde ederiz, biz bir evi zaten bu biçimde tasarlarız. Canlı bir tasarımda, gelişme, iç içe geçme, değişme ve çatışmalardan meydana gelen kesintisiz bir süreç gerçekleşir …”
1 Yorum
Yazan:alişan Tarih: Eyl 6, 2013 | Reply
da vinci nin meşhur tablosu son akşam yemeğinde bile perspektif kullanmasının nedenlerinden biri olarak himayesinde olduğu ve para temin ettiği dük ü etkilemek niyetinde olduğunu düşünüyorum. bu benim fikrim tabi.